Välkommen till vår nya webbplats som också bjuder på ett första smakprov på vår nya visuella identitet! Nu är det drygt ett år kvar tills det nya museet öppnar och det arbetas febrilt med allt från utställningar till korallodlingar i akvariet och olika processer inför nyöppningen hösten 2022. Vår nya webbplats bjuder förhoppningsvis en tilltalande och användarvänlig upplevelse som kommer att utvecklas och fyllas på med mer innehåll efterhand som det nya museet och akvariet tar form.
Alla är välkomna!
Uppdraget att ta fram en ny identitet gick till byrån Valentin Experience. I nära samarbete med museet har de hämtat färgskalan från havets oändliga nyanser, marina djur och kustnära växtlighet. I logotypen möts verksamhetsområdena sjöfartshistoria och akvarium, där museets initialer krokar i varandra och bildar en böljande helhet. Med formspråket finns en önskan av öppenhet och inspiration – att alla ska känna sig välkomna; både stora som små, göteborgare som världsmedborgare.
Med drygt ett år kvar till vi öppnar det nya Sjöfartsmuseet och Akvariet så är det roligt kunna bjuda in publiken att följa vårt arbete på vår nya hemsida. På ett lekfullt sätt visar den nya visuella identiteten mötet mellan människa och hav och livet runt havsytan, det vi jobbar med på Sjöfartsmuseet Akvariet varje dag. I jämförelse med vår tidigare profil så vänder sig den sig i högre grad till våra unga besökare som är en viktig del av vår publik, säger Carina Sjöholm, museichef på Sjöfartsmuseet Akvariet.
Det nya Sjöfartsmuseet Akvariet öppnar hösten 2022. Under tiden får du gärna hålla koll på vår webbplats och läsa spännande historier i vårt Digiseum eller ta del av alla de aktiviteter som sker utanför huset.